23948sdkhjf

Dårligt sommervejr fik Carlsberg-salget til at falde

Carlsberg omsatte for mindre i tredje kvartal end i samme periode sidste år. Større salg af dyre øl.
Når man som Carlsberg er delvist afhængig af, at kunderne kan sidde udenfor og nyde en øl, er dårligt sommervejr som oftest skidt for omsætningen.

Sådan har det også været i år. Det fremgår af selskabets regnskab for tredje kvartal - altså månederne juli, august og september.

Carlsberg omsatte for 16,7 milliarder kroner i tredje kvartal i år, hvilket er en tilbagegang på én procent.

Til gengæld er det lykkedes at sælge øllene til en højere pris end sidste år.

- I tredje kvartal fortsatte vores indsats for at sælge flere mærkevarer med at levere en solid udvikling i prismixet.

- Udviklingen i volumen var som ventet præget af forbuddet mod at sælge øl i store plastflasker i Rusland, svært sammenlignelige tal i Østeuropa og dårligt vejr i Vesteuropa, siger administrerende direktør Cees t'Hart i en pressemeddelelse.

Det er i Carlsbergs største region målt på omsætning, Vesteuropa, hvor salget skuffer mest.

Selv om der var fremgang i Bulgarien, Serbien og Italien, så betød tilbagegang i stort set alle andre lande, at omsætningen i denne region faldt med næsten 800 millioner kroner til 9,6 milliarder kroner.

Det bliver delvist opvejet af, at bryggerikoncernens mærkevarer har solgt rigtigt godt.

Salget af Tuborg er vokset med 5 procent, og øllene fra Grimbergen har solgt 7 procent mere.

Endelig er mængden af specialøl, der er langet over disken, steget med hele 34 procent.

En vigtig hjørnesten i Carlsbergs strategi er netop at sælge dyrere øl i erkendelse af, at det er svært at øge volumen.

/ritzau/
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.09